پنجشنبه

نقدی دوباره و تاییدی دوباره بر ناقص بودن تقویم زرتشتیان


ابتدا دعوت میکنم که مطلب نقدی بر اجرای دقیق جشن ها را بخوانید.
همانطور که میدانید و قبلا بحث شد جشن ها باید درست مصادف با روز و ماه باشد و از یک تقویم ملی استفاده کرد نه تقویم قشری خاص!!
ولی همانطور که میبینیم مثلا جشن اسپندگان(روز عشق)باید در پنجم اسپند باشد ولی با تقویم زرتشتیان که متاسفانه با ناآگاهی بعضی علاقه مندان (غیر زرتشتیان) هم همراه است اسپندگان را در بیست و نهم بهمن خورشیدی میگیرند و دلیل آن را نیز همان طور که میدانید به خاطره سی و یک روز بودن شش ماه اول سال است که قبلا توضیح داده شد.اما با این موضوعی که دوباره برای ثابت کردنش بحث را مطرح کردیم فلسفه برگزاری جشن سده است که:
ابتدا برای تفهیم بیشتر از جشن آذرگان شروع و به شب چله  می رسیم و با جشن سده بحث را تمام میکنیم!!
آذرگان چه روزیست؟؟ نهمین روز ماه به نام آذر است که باید در نهم آذر آذرگان برگزار شود ولی دوستانی که زرتشتی هم نیستند آن را با تقویم زرتشتی تطبیق می دهند و میگویند که نهم آذر به تقویم زرتشتیان مصادف است با سه آذر خورشیدی.
توجه شما را به برگزاری شب چله جلب میکنم که باید چه روزی باشد؟
همه میدانند که انارام آخرین روز هر ماه نامیده شده
حال شب چله مصادف با انارام روز یعنی آخرین روز آذر ماه است.چرا؟
زیرا از نظر علوم نجوم طولانی ترین شب سال است.
حالا مشکل اینجاست که دوستانی که جشن ها را با تقویم زرتشتی حساب و به تقویم خورشیدی تطبیق میدهند پس باید این را نیز تطبیق دهند .
حال زمانی که سوم آذر ماه خورشیدی (نهم آذر از تقویم زرتشتی) آذرگان شده باید انارام یا پایان آذر ماه نیز مشخص شود؟
پس انارام روز از آذر ماه با تقویم زرتشتی  که شب یلدا می شود چه روزیست؟
بیست و چهارم آذر تقویم خورشیدی.
آیا درست است که بیست و چهارم آذر خورشیدی جشن یلدا گرفت؟
گیریم که بتوانیم. ولی فک نمی کنید از نظر علمی هیچ گونه هماهنگی ندارد؟
پس چرا همه جشن ها را تطبیق می دهید ولی این را نمیدهید؟
.
حال نوبت به جشن سده است. (سده در آبان روز از ماه بهمن است)
خب حالا زمانی که همه جشنها را تطبیق میدادید و اعتقاد داشتید که باید مثل نیاکانمان برگزار کنیم چرا یهو شب یلدا را با تقویم خورشیدی برگزار کردید؟
سده نیز چهل روز بعد از شب یلدا برگزار می شود و مصادف با آبان روز از بهمن است خب حساب کنید اگر انارام روز بیست و چهارم آذر خورشیدی باشد آبان روز به تقویم زرتشتی کی می شود؟(میشود چهارم بهمن خورشیدی)
و مهمترین نکته این است که پنجاه روز تا نوروز مانده!!(حال حساب کنید از چهارم بهمن تا نوروز چند روز می شود؟پنجاه روز نمی شود و بیشتر می شود .و جالبه که اگر اینطور باشد باید دوستانی که به تقویم زرتشتی محاسبه و به خورشیدی تطبیق میدهند در زمستان فصل بهار را جشن بگیرند.
توجه کنید متوجه خواهید شد که تقویمی که اکثریت دوستان ما استفاده میکنند همان تقویم زرتشتیان است و آبان روز به تقویم آنها می شود کی؟؟
باید تطبیق دهید. نه؟
کی می شود؟ به کدام تقویم حساب میکنید؟
نمی شود حساب کرد چون اینجا حفره ای در روزها اتفاق افتاده!!!و طراحان تقویم زرتشتی در این زمینه سکوت کردند و متاسفانه دوستان نیز....
ولی جالبه که اسپندگان در پنجم اسپند تقویم زرتشتی برگزار و با تقویم خورشیدی تطبیق می دند.جالبه!!!
.
.
چرا اعتقاد دارید باید مثل نیاکانمان همه را اجرا کنیم ولی شب یلدا و سده را با این تقویم انجام میدهید؟
به نظر من اصالت مهم است و نباید تعصب داشت که حتما هرچه نیاکانمان انجام دادند انجام دهیم.
آنها آن طور انجام میدادند چون به زمان خودشان میخورد و ما باید امروز خودمان را با امروز تطبیق دهیم و اول انسان باشیم و ایرانی و اینکه وطن دوستیه خود را به پایبندی به سنت های گذشته نچسبانیم بلکه پایبند اصالت غنی گذشته باشیم (البته اگر  اصالت گذشته درست باشد وگرنه نباید هیچ گونه پایبندی به آن داشت.ولی اعتقاد دارم و داریم و همه جهان میدانند که چه فرهنگ غنی داشتیم.
پس در نتیجه باید گفت بیاییم  جشن ها را با همین تقویم خورشیدی که تکامل کننده تقویم منسوب به زرتشت است و به دست خیام کامل شده و دقیقترین تقویم در جهان است برگزار کنیم!!!
این مطلب نقدی به تقویم زرتشتیان و اجرا کنندگان وطن دوست عزیزمان بود.اگر نظری و مخالفتی دارید حتما برای آگاهی من و دیگران بگویید.
پیروز باشید.

۱۷ نظر:

بانوی اردیبهشت گفت...

درود بر شما دوست عزیز...
اطلاعات جاب و مفیدی بود...
ممنون که خبرم کردید...

Unknown گفت...

بهمن گان بر شما و خانواده شما و همه ایرانیان خجسته و همایون باد
پیام شمارا هم خواندم و در این مورد فقعلا" دیدگاهی ندارم

زادمهرهمیشه سرافرازبه پارسی بزرگ ایرانی گفت...

درودبرشما.

جشنهای ارزشمند بزرگ ایرانی بهمنگان و سده برشما هم خجسته باد.

...دوست من!

...همینکه ارزشهای والای ایرانی پاس داشته می شوندونمایانگرفرهنگ واندیشه ورجاوند(:ابدی)ایران بزرگ پارسی می باشند،جای شادی وخرسندیست.گاهشماری(:تقویم)ماباروز وماه ایرانیان کهن برابراست.برماست که بدانیم چگونه آئینهای ارزشمند خودرابرابرباچه گاهسنجی(:ساعتی)برگزارکنیم.

...باسپاس ازبزرگواریهای همیشه شما.

نسیم گفت...

همونطور که می دونید امسال قراره روز 29 بهمن رو به نام روز عشق جایگزین ولنتاین کنیم و این جشن رو برای خودمون برگزار کنیم نه با تقلید اما حالا می بینم که این چشن باید روز 5 اسفند برگزار بشه.
به نظر شما چه کار کنیم. من با اجازه تون این مطلب شما رو برمیدارم و به همه دوستانی که در تدارک جشن عشق امسال هستن می فرستم. امسال رو شاید نتونیم کاری کنیم برای سال آینده باید این اطلاع رسانی رو زودتر انجام بدیم.
در ضمن زادراکارتای عزیز من چون زود زود اپ میکنم معمولا اطلاع رسانی نمیکنم چون خسته میشین ازم. اما هروقت به من سر بزنی یه مطلب جدید هست که بخونی اما بازم چشم سعی میکنم خسته ات کنم با سرزدن تندتندم بهت.

اردشیر بابکان گفت...

درود بر شما دوست عزیز
1: من قبلا" هم برای شما گفتم که چرا این اختلاف روزها وجود دارد و خود شما هم در همین مطلبتان اشاره کردید (31روزه بوده 6 ماه از سال) که در این مورد من و شما قبلا" بحث های کسترده ای را دشتم( در تارنمای قبلی شما و بر سر جشن مهرگان)که دیگر آنها را تکرار نکنیم بهتر است چون تکرار مکررات میشود.
2: شب یلدا با تقویم زرتشتی هم 30آذر هجری خورشیدی برابر با خورداد روز زرتشتی است نه روز انارام.
3:از جشن سده گفتید و ابتدا بگویم جای شما خالی ما برای سده میرویم یزد و چه چشن زیبایی هم هست. و بعد هم خودتان خوب اشاره کردید سده زمانی است که 50 روز و 50 شب به بهار مانده باشد و در تقویم زرتشتی هم جشن سده در آبان روز نیست و در 10مهر هجری خورشیدی برابر با مهر روز است دوست عزیز.روز جشن سده تعطیلی رسمی زرتشتیان است و 10 بمهن است نه 4 بهمن. من فکر میکنم اشکال کار شما اینجاست که همه روزها را با ماه ابندایی بهار میسنجید. دوست عزیز طراحان تقویم زرتشتی در این باره سکوت نکرده اند و من هم در مطلب جشن مهرگان شما برای شما توضیح دادم حال چگونه است که میگویید سکوت کرده اند نمی دانم. دوست گرامی من شماره تلفن طراحان این تقویم را برای شما میگذارم شما خودتان میتوانید تماس گرفته و در این مورد پرسش کنید اگر دیدید سکوت کردند پس سخن شما درست است
88731949
88938812
تلفنها را با کد تهران بگیرید.

اردشیر بابکان گفت...

دوست عزیز من به اشتباه برای روز جشن سده نوشتم 10مهر که اشتباه است و 10 بهمن درست میباشد خواهش میکنم آن را ویرایش کنید
راستی
همین گونه اگر پیش برود ما و شما بر سر جشن نوروز هم اختلاف پیدا کنیم
شوخی کردم(:

اشکان گفت...

درود بر دوست عزیز و ایرانی؛
جستار بسیار نیکی که گزینش کردید را تماشا نمودم.
براستی که باید نسبت به گاهشماری این مرز و بوم بر اساس اندیشه درست پیش رویم و تعصب و خشک ذهنی را به سنتهای گذشته پیوند ندهیم. در ادامه باید گفت که باید به سنتها نیز احترام و کرنش نمود.

زهره(مهر) گفت...

درود بر شما دوست گرامیم.راستش را بخواهید برای من فقط یک نکته سوال است که چرا تقویم زرتشتی به راحتی در دسترس همگان قرار ندارد؟ خوب منهم مانند خیلی از دوستان اطلاعات دقیقی ندارم. بارها تلاش کردم تا تقویم زرتشتی را مرتبا هرسال تهیه کنم اما مقدور نبود چون برای غیر زرتشتیان نیست و حال اینکه بنظر من این حق ماست که در اختیار داشته باشیم. همانگونه که تقویم میلادی و هجری را داریم. اینگونه ما هم بیش از پیش در جریان قرار میگیریم. ممنون از دقت نظرتان. منهم مانند استاد عزیز زادمهر پارسی اعتقاد دارم همینکه این روزها زنده نگه داشته میشوند جای شکرش باقیست.. و نظرآموزگار عزیزم اردشیر هم برایم باارزش است. سپاس از جستارتان. شاد بمانید و شادی گستر.

جواب به نسیم جان گفت...

با درود بر همگی و مخصوصا نسیم جان!!!
من همواره همین هدف را داشتم و اعتقاد داشتم که بایستی اجرا شوند نه فقط محدود به تبریکات اینترنتی باشیم!!!
خوشالم که این کار را میکنید و امیدوارم به این موضوع اهمیت بیشتری بدهید که ما باید از تقویم خورشیدی استفاده کنیم نه قشری خاص.باتشکر.ازت دعوت میکنم نظر اردشیر رو هم بخونید.

جواب به اردشیر بابکان عزیز گفت...

.

با درود بر اردشیر جان!!
منم بارها گفتم که شما زرتشتی هستی و می توانید با تقویم مخصوص خود جشن بگیرید.
اما فک میکنم جایی که مشکل داره رو متوجه نشدید.
یعنی زمان اجرای شب یلدا.
چون شما با تقویم و ماه های تقویم خود همه جشن ها را برگزار میکنید و تطبیق می دهید به خورشیدی شب یلدا در آخر آذر ماه خورشیدی است و به تقویم شما آخر آذر خورشیدی مصادف با آخر آذر زرتشتی نیست.

در باره سده نیز شما گفتید که در آبان روز نیست ولی کتاب از نوروز تا نوروز و کتابهای دیگر نیز اشاره کردند که متون کهن جشن سده را در آبان روز از بهمن ماه دانسته اند که برابر با 10 بهمن است ولی تقویم تازه ساخته شده زرتشتی بگفته شما در مهرروز است که این با اصل فلسفه جشن ها مقارن نیست
چون خودشان پی بردند که این مشکل باید اینطور حل شود که ما غیر زرتشتیان نباید آن را انجام دهیم شما میتوانید .

اگر تحقیق کنید متوجه میشوید که در متون کهن آبان روز از بهمن درست است
ولی چون خودشان دیدند اگر این را انجام دهند نوروز در زمستان است و برای همین به مهر روز منتقل کردند تا مشکلی با نوروز پیش نیاید.

پیروز باشید

جواب به زهره خانوم گفت...

و زهره خانوم من شما را دعوت میکنم که از تقویمی که درست و ملی است استفاده کنید که در سایت آقای غیاث آبادی قرار دارد.البته چیزای اسلامی هم در روزهای تقویم گذاشته که ما مخالفیم و باید تمام روزها که با ایران ارتباط دارد درآن باش و اگر چیز غریبه می خواهد باشد از مناسبت های معروف دیگر هم درآن بگذارند.البته راحت می شود در یک حکومت آزاد آن را با نمایندگان مردم تصویب کرد.

و دوم که تقویم زرتشتی را اگر بخواهید یا درمورد زرتشتیان بیشتر بدانید من شما را به تارنمای دوست عزیزم اردشیر بابکان دعوت میکنم.

مهرگان گفت...

درود بر شما دوست گرامي
اميد و آرزوي همه ما داشتن ايراني سرافراز با فرهنگ خودي است بدون تازش تازيان. راهي سخت و دشوار ولي شدني. بر من و شماست چشم ايرانيان را بر آنچه شايسته بودنش هستند بگشاييم سپاس از مهر بي پايان شما

اردشیر بابکان گفت...

درود بر شما دوست عزیز
نوشته های تاریخی درست است ولی آن روزها در تقویم باستانی بوده چراکه گاهشماری باستانی با گاهشماری امروزی متفاوت است.

درود بر شما دوست عزیز
ببخشید که وقت شما را میگیرم.
من یک قالب برای خودم طراحی کردم و آن را برای امتحان برای وبلاگ دوم خودم گذاشتم تا آن را به دوستان نشان دهم و نظرشان را بپرسم.
خواهش میکنم اگر وقت دارید یک نگاهی به آن قالب بیندازید و نظرتان را بیان کنید و اگر اشکالی داشت خواهش میکنم بگویید.
این هم آدرس وبلاگی که باید در آن قاب را ببینید: www.avestaa.blogfa.com
با تشکر از شما دوست عزیز

گرد آفرید گفت...

" هرچی تو دلته آخر این جمله بنویس

و برام بفرست

زندگی زیبا تر بود، اگر........ "

محمد رضا گفت...

درود به فرزند اهــورایــی ممنون از وبت

مسعود گفت...

درود

گاهشمار زرتشتی برای زمانی مناسب بود که گاهشمار خورشیدی نبود و گاهشمار خورشیدی بهترین چیزی است که می توانیم از آن استفاده کنیم زیرا هم مورد تایید همگان است و هم با گاهشمار میلادی که گاهشمار رسمی جهان است به سادگی مطابقت دارد و به اندازه ای دقیق است که دانشمندان گفته اند که خیام بزرگ تنها در محاسباتش هشت ثانیه اشتباه کرده.

پیشاپیش جشن سده این یادگار کسف آتش در افسانه های کهن سرزمینمان گرامی باد.

پیروز باشی. پاینده ایران و ایرانی

اردشیر بابکان گفت...

درود بر شما دوست عزیز
من در وبلاگم مطلب کوتاهی درباره جایگاه زن در دین زرتشت نوشتم لطفا" اگر علاقه دارید آن مطلب را بخوانیدو دیدگاهتان را بیان کنید.
با تشکر از شما دوست عزیز