دوشنبه

کژروی ها در دین زرتشت


زرتشت در ابتدای رسالتش و برای تبلیغ آن انجمن مغان را تشکیل می دهد تا برای کسترش تعلیماتش یارایش باشند اما می بینیم که به یک سازمان بزرگ انگیزاسیون و کاملا مرتجع تبدیل میشود که فرسنگ ها از منش و اعتبار زرتشت به دور است.متاسفانه مغ ها به اندازه ای مضمون سخنان پیام آور را طبق منافع طبقاتی خویش موزون می کنند که فن کلام و دفاع از دین بهی را از دست می دهند.سرگرم شدن در امور مادیات و چالش های سیاسی،توجه آنان را به یگانه پرستی و اخلاق کم رنگتر کرد تا جایی که هیچ گاه به طور جدی نتوانست برچسب وارداتی دوگانه پرستی یا ثنویت را ازاین آیین بزدایند.یگانه پرستی ساده و بی آلایش منطبق بر گاتها در عصر هخامنشیان توسط جانشینان زرتشت به انحراف کشیده شد.آنها رفته رفته مراسم ادیان پیشین خود را در این مسلک وارد کردند.ازجمله قربانی کردن حیوانات و ورد خوانی و ازدواج با محارم و...همچنین انگره مینو را از عقاید عهد جاهلیت خویش برداشتند و به دین مزدیسنا منتقل کردند و برای مزدا دستیارانی قرار دادند.پس مسلما برای اینطرف مخاصمه نیز(اهریمن) هم پیاله هایی گماشتند آنان همچنین سپنتا مینو را درکنار نقش اهورامزدا در نظر گرفتند و آرام آرام فرضیه ی اشتباه دو خدایی را درذهن مردم عامی بوجود آوردند.

اینها نیروهایی بوده که زیر دست خداوند بودند اما ایشان به کژروی از دستورات زرتشت پرداختند.در مجموع عواملی منحرف کننده دین مزدایی را می توان اینگونه خلاصه کرد:

  1. وارد شدن آداب و رسوم و اعتقادات پیش از ظهور زرتشت توسط یاران او.
  2. دخول و اختلاط عقاید متاثر از نگرش هندیان که در دوره ای با ایرانیان زندگی می کردند و بعداز جدا شدن . مظهر نیکی را دیو و منشا بدی را اهورا نامیدند یعنی درست بر عکس آنچه در ایران معتقد شدند.
  3. زروانی که مسئله تقدیر را وارد این آیین کرد تا جایی که فردوسی هم تحت تاثیر قرار می دهد تا حمله اعراب به ایران را تقدیر و قضا معرفی کند
  4. سرکوب و خفقان دوران اسلامی و کلا حکومتهاییی که به هیچ وجه تساهل دینی نداشته وهمواره تلاش میکردند تا آثار فرهنگی و کتب دینی زرتشتیان را از بین ببرند
...هر چند نهضت ملی گرایان فرهنگی،در آنزمان،از حمله اسلام دست به تالیف دین زرتشت زدند که جای بسی امید را در نسل ما ایجاد کرده تا این نوری که در دل تاریخ سوسو می زند را با آتش درون و انعکاس خرد خویش دوباره احیا کنیم.به امید آن روز.امید به نسل ما و آینده جوانان میهن.با این چند ضربه ای که به پیکره تنومند فرهنگ و تمدن ایرانی و اندیشه های زرتشت وارد آمد دیگر کسی نماد و مولفه ی اصلی را نمی توانست بشناسد. وقتی که ایران شناسان معروف از سراسر دنیا به این ضربه های مخدوش گر بیشتر پرداختند مثل خنجری در قلب یک فرهنگ را، بیشتر فشار دادند تا مایی که اینجا از فرهنگ کشورمان می نویسیم با قلبی از درد به شما هم میهنان برسانیم و امید داشته باشیم تا شما این موضوعات را درک کنید  و  مثل ظاهر گرایانه عا م نباشید. اما متاسفانه زمانی که ورد خوانی یا دعا که رواج پیدا کرده بود.معروف بود که اگر کسی دعای مقدس را بخواند مثل این است که نود و نه هزار بیماری را دور گردانیده یا چه کارهایی با دعا خوانی می توان یا نمی توان انجام داد به قولی:کسی با خواندن یک سطر دعا می توانست اینگونه پیش خود حساب کند که ده ها بار گاتها را خوانده.(قابل توجه بعضی ها) در اسلام چندین دعا داریم؟؟

در آیین مزدا حتی یک گناه کار، نیز شایسته ی بخشایش خداوندگار قرار می گیرد چرا که سر انجام تاریکی و جهالت به هلاکت می رسند .البته این امر با تفاسیری که مغان در کیش زرتشت  می کنند منافات دارد. به نظر می رسد که این مورد نیز از تاثیرات خدای سنگ دل یهود باشد که قلب رئوف مزدا را جریحه دار کرده. اما بی گمان خطای مفسران و طلایه داران ظاهری این آیین که به خاطر حفظ منافعشان کمر به قتل ناجوانمردانه ی آن بستند امری نیست که بتوان آنرا به سادگی بخشید.ایشان از مرام راستین زرتشت، آیینی تراشیدند تا مردمان کوچه و بازار به عنوان آتش پرست و موهوم باوری از آن یاد کنند.که حتی این در تازینامه( قران) نیز آمده که ما را آتش پرست و مجوس می نامند .یعنی الله  از اینها خبر نداشت ؟مگر خدای اسلام از همه چیز با خبر نیست؟چرا اشتباه به این بزرگی را انجام داده؟این بی گمان کوتاهی بس بزرگی است که عقوبت و مسئولیت آن در درجه نخست بر گردن همه ی ماست ما که می دانستیم و به زُدودن این همه ندانستن ها وقعی ننهادیم.


منابع: اندیشه های زرتشت پیامبر ایران باستان از مهدی داودی/دیدی نو از دینی کهن تالیف فرهنگ مهر/ زرتشت و تعالیم او تالیف هاشم رضی/بینش زرتشت تالیف خدادا حنجری/گاثاها تالیف فیروز آذرگشسب/تالیف مدیر تارنمای نسل اهورایی nasleahurai.blogfa.com

هیچ نظری موجود نیست: