چهارشنبه

تقویم منسوب به زرتشت



در پستهای گذشته از تقویم و تنظیم ادوار تاریخی نجومی منسوب به زرتشت صحبت به میان آوردیم که لازم دانستیم در مورد کار گرانبهای او به صورت مختصر توضیح داده شود تا به جز راه انسانیت بتوانیم شناخت بیشتر به هویت اصیل خود داشته باشیم چون اصیلیم .

مقدمه

اشو زرتشت که تا به امروز یکی از بزرگترین اندیشمندان تاریخ بشر است و به قول دینداران به مقام پیامبری رسیده است به جز اینکه یک پیام رسان ساده باشد یک عالم و فیلسوف با روحی لطیف و عمیق بوده و به بشر به معنای واقعی هویت داده و تاثیری شگرف بر فرهنگ اصیل ایران داشته تا کورش بزرگ و داریوش بزرگ از فرهنگ کشوری پا به میدان بگذارد که مشعل حقوق بشر را بر جهانیان روشن نموده و تا به امروز فروزان باقی بماند.
 قبل از ظهور زرتشت سه حادثه بزرگ تاریخی* در ایران روی داده بود.

*(سه حادثه فوق عبارت از: 1-پیدایش هوشنگ. 2- کشته شدن جمشید یا برپایی توفان جم. 3- آغاز سلطنت فریدون یا پایان فروانروایی ضحاک)

زرتشت چنین پنداشته که پیدایش عالم تا زمان ظهور او سه هزار سال است که مکبوس بر چهار یک هاست زیرا خود او سال ها را حساب کرده و نقصانی را که از جهت چهار یک ها لازم می آید تصحیح کرده ادوار تاریخی قبل از خود را به دورهای 120 سالی تقسیم بندی کرد.وی طول سال خورشیدی را برابر با 365/25 روز انگاشت و بر اساس این پندار پایان سال 2166 را مقارن با ورود خورشید به برج حمل در حوالی نصف النهار نیمروز بدست آورده و موقعیت زمانی سالهای تاریخی قبل از سال رصد خود را اصلاح کرد بدان گونه که تاریخ وقایعی که مورد محاسبه وی بودند در سال های کبیسه ربعی قرار گرفتند. 
زرتشت کلیه وقایع تاریخی مهم ایران را در روز نوروز "اورمزد روز از فروردین ماه وهیگکیک"تنظیم کرده.بدین سبب نام روز و ماه اشمورتیک هریک از آن وقایع را که در روز یکم فروردین ماه اتفاق افتاد به گونه ای برگزید تا اسامی آن اوقات بتوانند چگونگی واقعه مورد نظر را بازگو کنند...

توضیح ساده آن است که از دو تقویمی که در میان بوده " وهیگکیک و اشمورتیک" از وهیگکیک برای تنظیم استفاده کرده و چون اشمورتیک در ادوار 120 سالی بوده هر نوروز در اشمورتیک  برابر  ماه بعدی قرار میگرفت.مثلا امسال فروردین باشد در ادوار 120 سالی دیگر اول نوروز اول اردیبهشت می شود و جالب تر آنست اگر بخواهیم نوروز به تقویم وهیگکیک را دریابیم برابر می شود با نام روز و ماه مثلا اگر اردیبهشت به تقویم اشمورتیک نوروز بوده سوم اردیبهشت برابری روز و ماه اردیبهشتگان بوده که دقیقا برابر بود با نوروز با تقویم وهیگکیک.

ما ایرانیان و به خصوص زرتشتیان ایران که تا به امروز حافظ سنتهای ما ایرانیان بوده هر روز با نام ماه برابر افتد آن روز را جشن می گیریم که این جشن ها فارق از جشنها و وقایع تاریخی و چه بسا افسانه ای یک علامت گذاری برای رصدشناسان بوده این ویژگی به ما امکان می دهد تا سال هایی را که مربوط به حوادث مهم تاریخی هستند شناسایی و محاسبه کنیم.

زرتشت سالهای آن حوادث را مبدا ادوار نجومی قرار داد و از ترکیب تاریخ با نجوم سالهای تاریخی-نجومی ایران را پدید آورد وی در غالب ادوار نجومی به جریانات تاریخی پیش از خود شکل داد و با ارتباط زمانی بین آن وقایع با مبدا های نجومی موقعیت تاریخی آنها را مشخص ساخت.اکنون نزدیک به سه هزار سال از بدو تدوین آن تواریخ میگذرد ولی چون ارتباط پدید آمده بین جریانات تاریخی و ادوار نجومی از نظم و استحکام بینظیری برخوردار می باشد بدین سبب روزها ماهها سالها و حتی ابام هفتگی این حوادث بدون یک روز خلاف-قابل تشخیص و شناسایی هستند.

او توانسته بود با رصد دقیق خورشیدی حساب کبیسه ها را بدست آورد (همان هر چهار سال یک بار یک روز اضافه می شود که آخر سال می گذارند و آن را به نام اوراد نام گذاری کرد و به همین دلیل زروان گراها و خیام توانستند در طول تاریخ  از رصدش بهره های زیادی ببرند که تا به امروز مورد استفاده قرار میگیرد.

منبع: تاریخ و تارخ گذاری در جهان از ع.م.کاوه /به همراه تالیف مدیر تارنمای نسل اهورایی  www.nasleahorai.blogfa.com

هیچ نظری موجود نیست: