دوشنبه

نماز پارسی



در گذر از ادیان هایی که به یکتا پرستی معتقدد بودند نماز در دین زرتشت طلوع کرده و بقیه ادیان در کشور خود به تقلید از دین زرتشت، برای قوم خود آنرا برگزیدند.

همبایست های (شروط ) نماز
همبایست آیین بهی دو گونه است :
همبایست درونی و همبایست برونی .

همبایست درونی : پیراستن دل از رشک و کین و آز و اندوه و بطور کلی دوری از اندیشه بد.
همبایست برونی    : پاک نمودن تن و جامه و جا از آلودگی و شستن دست و رو ، سرو پا .

·         ایرانی از دیر باز خود را پایبند نماز و نیایش روزانه می دانست که به پزامندگی ( بلوغ (می رسید.بایا (واجب) بود که پنج گاه در شبانه روز نماز بخواند ( گاه پیش از سپیده دم (سحر) – گاه بامداد(سحر) – گاه نیمروز (ظهر) – گاه پسین(عصر) – گاه شامگاه (شب) ) و در ضمن نماز فروزه های نیک چون راستی و پاکدلی را ستایش کند و آنرا سر لوحه کردار روزانه خود قرار دهد . این نیایش در صورتی پذیرفته درگاه ایزدی قرار می گرفت که دستورات آن اجرا می شد و هدف از خواندن نماز در طی شبانه روز تنها هشدار و نیز تازه نمودن سوگند و پیمانی بود که در جشن دین پذیری بسته می شد .

·         در آیین بهی (آیین زرتشتی ) ستایش واقعی پروردگار – ذکر پاره ای آیات و تکرار بی شمار آن نیست،یک بهدین( یک زرتشتی ) پرستش پروردگار را در کردار نیک و آبادانی و خوش و خرم گردانیدن جهان و دستگیری از بینوایان و مبارزه با اهریمن صفتان و گسترش دانش و دانایی می داند . و از گفتار بد دوری می جوید و پیوسته با اندیشه نیک خود در پیروی از قانون اشا ( راستی ) می باشد .

*نماز ایرانی

نماز بر تو ای اهورامزدا

خُشنوتَره اَهورِهه مَزدا . خشنود میکنم خداوند را با شکستن و خوار کردن روح خبیث تیره دلی و زشت کرداری و با نیکوکاری برمردم تو را خشنود می سازم .همی ستایم و ارجمند سازم نیک گفتاران و نیک کرداران و نیک اندیشان را  ترک میکنم بد اندیشی – بد گفتاری و بد کرداری را . بخشش خداوند از آن کسی است که تنها برای رضای خدا گام بر میدارد.

اما زمزمه هایی که در نماز گفته می شود به صورتی است که از جمع این همه جملات نیکی که در گاتها آمده پنج مورد را به اختیار در هنگام نماز می خوانند.
من با سروده های وافته برخاسته از شور دل،وبا دستهای برافراشته؛به تو روی می آورم و با راستی و فروتنی یک پارسا به تو نماز می برم، و در پرتو هنر اندیشه نیک، به تو نزدیک می شوم.

1:ای اهورا یاری ام کن تا با خردم راهم را به دلخواه خود بیابم.   
                                                                              
۲:ای زرتشت کمکم کن تا با اندیشه نیک (بهمن) وجدانی که لایق و شایسته آن هستم برسم.

3:درود بر تو ای اهورا مزدا،ای اهورا با دستهای بر افراشته و خواهان شادمانی،به تو نماز می آورم،باشد که با همه کردار های پاک و راست،که با خرد و اندیشه نیک انجام گیرد،روان آفرینش را خشنود سازم.

4:من روان را با اندیشه نیک به سرای برین جای خواهم داد و با آگاهی از پاداشی که اهورا مزدا برای کارها برنهاده،تا تاب و توان دارم؛به مردمان می آموزم که در راه راستی بکوشند.   

 5:ای اهورا باشد که از کسانی باشم که جهان را تازه می گردانند.باشد که زمانی که خرد دستخوش سستی و نااستواری است،خرد به یاری ما آید و اندیشه ما را به هم نزدیک گرداند.     
                                                                            
6:ای اهورا هنگامی که در آغاز،با اندیشه خویش برای ما تن و خرد و یابش آفریدی و به تن ما جان دمیدی و به ما توانایی گفتار و کردار دادی خواستی که ما باور خویش را بدلخواه برگزینیم.      
                                                        
 7:ای اهورا،هرکس ،چه راست گفتار باشد و چه کژگفتار،چه دانا و چه نادان، آنچه در دل و اندیشه خود دارد،به زبان می آورد و آشکار می کند .               
                                                                                                            
 8:با تو نماز به جا می آوریم.باشد که همه مردمان در پرتو اندیشه نیک و شهریاری تو،به رسایی برسند.   
          
9: پروردگارا اینک در برابر تو می ایستم و به عنوان عبادت،همه کردار و گفتار و اندیشه نیک و بجا آورده را پیشکش در گاهت می کنم.     
                                                                                              
 10:ای دانا ترین – با دست های برافراشته و سرودهای ستایش خود که پر از راز و نیاز به درگاه تو است خواستارم مرا چون دوستی با وفا و فروتن بپذیری تا بتوانم در پرتو راستی (اردیبهشت) و منش نیک ( بهمن ) به تو نزدیک شوم

11: ای هستی بخش ، کسانی را که با کردار نیک خود و اندیشه نیک ستایش تو را به جا می آورند کامروا ساز و آرزوهای آنان را برآورده ساز چه به خوبی می دانم ستایشی که بدور از ظاهر سازی و تنها از راه کردار نیک به درگاهت نیاز شود پذیرفته می شود و بازتاب به در گاهت نیاز شود پذیرفته می شود و بازتاب نیک خود را بروز خواهد داد 

 12: از میان مردمان کسی که به درستی و راستی و بدون خودنمایی ستایش خود را به اهورا پیشکش کند پروردگار آنرا به خوبی در میابد خواه آن ستایش در گذشته یا حال باشد من چنین کسانی را گرامی می دارم و با ذکر نام از آنها سپاس گذاری می کنم.



·         آذر - آتش نور و روشنایی اهورامزدا است که مظهر قدرت  و منبع حیات است و همچنین مظهر پاکی در جهان است . از این روی زرتشت آتش را نشان دین خود قرار می دهد.( دلیلی بر پرستش آتش ندارد ولی متاسفانه جاهل پرستانه تازی صفت،این را در تازینامه خود نیز آورده اند).زرتشت آتش را به عنوان نور خرد و قدرت اهورامزدا معرفی میکند . از روی دیگر چون مکتب میترائیزم بنیان گذار مکتبهای فکری جهان در ایران ظهور کرده است و او نیز باور خاصی به خورشید و آتش داشته است به همین روی زرتشت پس از ظهورش میترائیزم را به کلی مردود نکرد و خورشید و آتش میترائیزم را از درجه خدایی به درجه نور و قدرت خداوند تنزل داد . با این کار عده ای از پیروان میترائیزم نیز به وی گرویدند . اهورامزدا را خدای دانا و بزرگ معرفی نمود . بسیاری از میهن پرستان آگاه هنگام آغاز سخنانشان می گویند به نام خدای ایران . زیرا ریشه همه ادیان از ایران سرچشمه گرفته شده است و میترائیزم بنیان گذاری ایدئولوژی جهانی است که مرزهای اروپا را نیز درنوردید و هنوز در برخی کلیسا های باستانی اروپایی تندیس میترای ایرانی به همراه گاوی موجود می باشد .
·         هومت = اندیشه ،هوخت = گفتار ،هورشت = کردار

در راس این سه آموزه ایرانی،اندیشه نیک است. تا تفکر درونی انسان نیک و انسانی نباشد!؟. گفتار و کردار هم نیک نخواهد شد .
·         آزادی در انتخاب دین – برابری زن و مرد – بزرگترین مکتب انسان ساز بودن در جهان – ایجاد صلح و امنیت جهانی – دعوت به خرد و شعور و کسب دانش – اندیشیدن در هر امری قبل از انجام یا پذیرش آن – یکتا پرستی – پاداش و جزای اعمال و ... از جمله خصوصیات دین زرتشتی در جهان است


·          منابع: اندیشه های زرتشت پیامبر ایران باستان از مهدی داودی/دیدی نو از دینی کهن تالیف فرهنگ مهر/ زرتشت و تعالیم او تالیف هاشم رضی/بینش زرتشت تالیف خدادا حنجری/گاثاها تالیف فیروز آذرگشسب/تالیف مدیر تارنمای نسل اهورایی nasleahurai.blogfa.com

هیچ نظری موجود نیست: