شنبه

اسطورهای ایران




    میراثی در پس غبار 
   
در این مجموعه  سعی کردیم تا از شخصیت های بزرگ میهنمان بگوییم که تا به حال کمتر از آنها یاد شده .امید است که شخصیت ها و اسطوره های ما از پس غبار های تاریخ و از تحریف ها و دروغ ها پاک شود.


بو منصور محمد پور عبدالرزاق توسی پور بابک خراسانی : وی بزرگترین شخصیت فرهیخته ایرانی بعد از ورود تازیان است.وی کنارنگ خراسان (استاندار استان های جانبی)بود و به گروهی فرمان داد به گردآوری شاهنامه و داستان کهن ایران بپردازند.وی موبدان و دانایانی را در توس گردآوری کرد که از آن جمله می توان به : ماهوی خورشید نیشابوری. موبد شادان برزین توسی. موبد یزدان دار پور بهرام سیستانی و یک دهقان پهلوان سالخورده به نام ماخ از شهر مرو. اینان متون های گردآوری شده را به زبان پارسی ترجمه کردند. سرپرستی این گروه را شخص دانایی به نام بو منصور معمری وزیر منصور محمد پور عبدالرزاق بوده و این گروه توانستند به یک نثر پارسی آهنگین بسیار بسیار  دل انگیز ترجمه کنند.یعنی مقدمه شاهنامه امروز را تشکیل دهد.با اینکه بعد سالها دستکاری شد ولی عبدالوهاب قزوینی آن را پیدا و با ویرایش  منتشر کرد.برای کامل کردن شاهنامه ابتدا دقیقی که تازه زرتشتی شده بود دست به کار می شود و شروع به سرودن آنها می کرده ولی او را کشتند بعد از او فردوسی پاک زاد مامور شد تا کار را ادامه دهد ولی او کمی نگران بود و میگفت حالا که به من واگذار شده است شاید من هم بمیرم و به کس دیگری واگزار شود برای همین یک دوست مهربان که معلوم نیست نام پاکش چیست خیلی فردوسی را تشویق کرد تا کار را انجام دهد. بو منصور هم فردوسی را تشویق کرد و تمام مسایل مادی او را فراهم می کرد . از دیگر شخصیت های مهم این موضوع بزرگمهر بوختکان است

شيدرنگ : پزشک و فيلسوف ايراني در عهد ضحاک که پزشکي را يکي از مشاغل واجب ميدانسته.

هماي چهر آزاد (هلاله) : پادشاه زن ايراني كه به گفته كتاب ديني و تاريخي در زمان كيانيان بر اريكه شاهنشاهي ايران نشست . از او به عنوان هفتـــمين پادشاه كياني ياد شده است.

پرين :بانوي دانشمند ايراني . او دختر کیقباد بود كه هزاران برگ از نسخه هاي اوستا را به زبان پهلوي براي آيندگان از گوشه و كنار ممالك آريايي گردآوري نمود و يكبار كامل آن را نوشت.

گردافريد :يكي از پهلوانان سرزمين ايران. تاريخ از او به عنوان دختر كژدهم ياد ميــكند با لباسي مردانه با سهراب زورآزمايي كرد . فردوسي بزرگ از او به عـــنوان زني جنگجو و دلاور سرزمين پاكان ياد ميكند.

آذربرزين : پور فرامرز که با بهمن پور اسفنديار جنگيد که يکي از پهلوانان ايراني ميباشد و آتشکده اي هم به همين نام وجود دارد.
آتوسا : به شهادت تاريخ، اولين زن شاعر ايران، آتوسا نام دارد. همسر داريوش و مادر خشايار شاه است.


فرخ رو :نام او به عنوان نخستين بانوي وزير در تاريـــــخ ايران ثبت شده است وي از طبقه عام كشوري به مقام وزيري امپراتوري ايران رسيد.

آرياتس :يكي از سرداران مبارز و دلير هخامنشيان. مورخــين در چندين جا نامي از وي به ميان آورده اند.

اسکیلاس : دوره هخامنشی (زمان داریوش) دریا نورد و مکتشف و مهندس سازنده قنات.

آرتاخه : دوره هخامنشی (زمان خشایار شاه) مهندس و سازنده کانال آتوس.

بوبراندا : دوره هخامنشی (زمان خشایار شاه) مهندس.

ستاسپ : دوره هخامنشی ( زمان حکومت خشایار شاه ) دریا نورد و مکتشف.

درياسالار بانو آرتميز :نخستين و تنها بانوي درياسالار جهان تا به امروز . او به مقام درياسالاري ارتش شاهنشاهي خــشايارشاه رسيد و در نبرد ايران و يونان ارتش شاهنشاهي ايران را از مرزهاي دريايي هدايت ميكرد تاريخ نويسان او را در زيبايي برجستگي و متانت سرآمد تمامي زنان آن روزگار ناميده اند.

آريه :  دوره هخامنشی ( زمان کورش کوچک) سردار معروف و بزرگ ايران که به حمايت از پادشاهي او برخواست .

استانس : دوره هخامنشی (...) شیمیدان و استاد دموکریتوس

يوتاب :سردار زن ايراني كه خواهر آريوبرزن سردار نامدار ارتش شاهنشــــــاهي داريوش سوم بوده است. وي در نبرد با اسكندر گجــستك همراه آريوبرزن فرماندهي بخشي از ارتش را بر عهده داشته است.

آرتادخت :وزير خزانه داري و امور مالي دولت ايران در زمان شاهنشاهي اردوان چهارم اشكاني. به گفته كتاب اشكانيان اثر دياكونوف روســــي خاور شناس بزرگ او ماليات ها را سامان بخشيد و در اداره امور مالي كوچكتـــــرين خطايي مرتكب نشد و اقتصاد امپراتوري پارتيان را رونق بخشيد.

بلاش : يکي از پادشاهان اشکاني که به اشک بيست و دوم معروف بود و پادشاهي ايران را بر عهده داشت و خدمتي بزرگ به ايران زمين نمود . زيرا کتاب ارزشمند ايرانيان ( اوستا ) که در زمان حمله اسکندر به ايران از ميان رفته بود با تلاش و همت او دوباره گردآوري شد.

شاپور ذوالاکتاف : شاپور دوم پادشاه مقتدر ساساني که پس از خلع آذر نرسي بر تخت پادشاهي ايران جلوس کرد و هفتاد سال پادشاهي کرد . او يکي ديگر از پادشاهان بزرگ ايران است که چندين بار از حمله اعراب به ايران جلوگيري کرد و با انديشه نيک سرزمين آريايي ما را از هجوم بيگانگان محفوظ داشت . او را به اين جهت ذوالاکتاف ميخوانند که داراي شانه هاي پهن و بزرگ بود . در بعضي از کتب تاريخي گفته است به دليل آنکه پس از اسير کردن مهاجمين ( اعراب ) از کتف آنان طنابي عبور ميداده و همه را به طناب ميکشيده ذوالاکتاف ناميده شده ولي اين باور با ابهت و منش نياکان ما در تضاد است.

آذرناهيد :ملكه ملكه هاي امپراتوري ايران در زمان شاهنـــــــشاهي شاپور يكم بنيانگزارسلسله ساساني. نام اين ملکه بزرگ و اقتدارات دولتي او در كتيبه ها در استان پارس بارها آمده است و او را ستايـش كرده است.

شاهين : يکي از بزرگ سرداران و سپهسالاران ايران در زمام پادشاهي خسرو پرويز ساساني.

آذرمي دخت :شاهنشاه زن ايراني. او دختر خـــــــــسروپرويز پس از " گشناسب بنده " بر چندين كشور
آسيايي پادشاهي كرد.

شیده : دوره ساسانی - سازنده کاخ خورنق.

فرغان : دوره ساسانی- سازنده تاق کسرا.

برازه : دوره ساسانی زمان فرمانروائی اردشیر مهندس و احیا کننده شهر پیروز آباد یا اردشیر خوره.

برانوش: دوره ساسانی- سازنده شادروان شوشتر

.
جهان برزین:  دوره ساسانی - سازنده تخت تاقدیس.

احمد پور محمد نهاوندی : در جندی شاپور بر آمد - ستاره شناس و مؤلف زیج.

برزويه : پزشک و انديشمند مخصوص انوشيروان عادل. کليله و دمنه را از هند به ايران آورد و ترجمه کرد.
آيين گشسپ : (زمان هرمز چهارم ) سردار بزرگ ايران که  فرماندهي لشگر ايران را بر عهده داشت.

پيروزان : سردار ايراني در زمان يزدگرد سوم . که در جنگهاي ايرانيان با اعراب رشادتهاي از خود بر جاي گذاشت.

رستم فرخزاد : سردار بزرگ ايران. سپهسالار  ارتش ايران در زمان يزدگرد سوم بود که حماسه اي در جنگ قادسيه بوجود آورد که نياکانمان را زيبا تر از هميشه ساخت وی به دست سپاه اسلام کشته شد.

روزبه : دوره خلافت عمربن خطاب - طراح شهرهای بصره و کوفه.

رابعه  :  نخستين زن ايراني که پس از حمله وحشيانه اسلام به ايران به زبان پارسي اصيل شروع به سرودن شعر کرد . زمانش را برابر با رودکي گفته اند.

یعغوب پور طارق : از نژاد ایرانی. ستاره شناس

بومسلم : بومسلم خراسانی سردار ایرانی و داعی معروف عباسی که در راس سیاه جامگان خراسان بر بنی امیه خروج کرد و مروان بن محمد خلیفه اموی را مغلوب و منهزم کرده و دولت خلفای بنی عباسی را تاسیس کرد. ابومسلم به سال 124 ه.ق در کوفه بادعاء بنی عباس آشنایی پیدا کرد و چندی بعد به پیروزیهای شگفت آوری دست یافت و کارش به جایی رسید که خلیفه از قدرت او و محبوبیت اش در بین ایرانیان مرعوب شد در خلافت سفاح برادرش منصور اجازه خواست که ابومسلم را به قتل رساند ولی سفاح جایز ندانست وقتی منصور به خلافت نشست به دسیسه هایی دست یافت و عاقبت ابومسلم را ناجوانمردانه به قتل رسانید وی یاران و پیروان جان برکف بسیاری داشت و فرقه راوندیه به خاطره وی او را گرامی می داشتند.در ادامه باید گفت ایرانیان برای رهایی از دست بیگانگان مجبور می شدند در میان اختلافات اینان قرار گرفته تا بتوانند ایران را از دست این حرام زادگان نجات دهند و این حقیقت تاریخ همیشه در پس غبار ماند. وگرنه حمایت از بنی امیه بدست برمکیان یا بنی عباس با بومسلم و علی و... فقط بهانه سیاسی بوده اما متاسفانه چنان به ظاهر این ماجراها چسبیده اند و آنرا باور کردند که حقیقت نیاکانمان را به دست باد سپردند.

سنباد : يکي از قيام کنندگان بر عليه حکوتهاي غارتگر  اسلامی در ايران که به جان و مال و ناموس ايرانيان تجاوز ميکردند . او اهل نيشابور بود و پس از اينکه منصور خليفه عباسي - بومسلم خراساني را کشت وي در نيشابور به خونخواهي از ابومسلم که فردي ايراني و وطن پرست بود برخواست و قيام کرد که در نهايت با يارانش توسط مسلمانان بيابانگرد و کشتارگر کشته شد.

بابک خرمدين : سردار دلير و پيشواي نهضت خرمدينيان يا سرخپوشان که بر ضد حکومت اسلام قيام کرد و بیست و دو سال دست اسلام را از کشور ما کوتاه کرد و مبدل به سمبلي از مقاومت ايرانيان در برابر حمله بيگانگان به کشور شد . وی در سامرا به دستور خلیفه تازی تکه تکه شد . پس از وی خانواده و همسرش نیز کشته شدند. در ادامه باید گفت خرمدین مکتبی بوده که نهضت او به وجود آورد و از زرتشتی و مزدکی و مانی ترکیب شده بود.به همین دلیل به خرم دین مشهور شدند.

مازيار : ماه یزد یار یا مازیا یکی از سرداران بزرگ ایران بود که هم زمان با قیام بابک خرمدین قیام میهن پرستانه خود را در تپورستان انجام داد. وي در تپورستان بنايي عظيم ساخت و در جهت بازگرداندن عظمت ايران به قبل از يورش وحشیانه مسلمانان تلاش کرد وی یک زرتشتی باغیرت بوده و اعتقاد داشت همه باید به آیین زرتشتی برگردند و مردم مازندران نیز او را همراهی کرده و تمام مسجدهایی که در آن زمان ساخته شده ویران کردند و تمام آتشکده ها را دوباره بنا کردند. وي در زمان معتصم عباسي قيام خود را آغاز کرد و در صدد بر آمد همگام با بابک خرميدن و افشین استقلال ملی ایرانی را زنده کنند.وی با جنگهاي معتصم دستگير و در بغداد کشته شد. او نيز يکي ديگر از تنديس هاي ملي گرايي ايرانيان در برابر تهاجم ديگر کشورها است. لازم به یاداوریست که زمانی که تمام ایران به دست الله پرستان خونخوار افتاد دیار تپورستان تا سیصد سال حکومت نیاکانان ساسانی و آیین نیک زرتشتی را داشتند.

افشین:وی نیز در خراسان همزمان با بابک و مازیار بوده و با همکاری این دو هدف استقلال ایران را داشتند  او خواست خلیفه مسلمین را ترور کند که نتوانست و او هم به جرگه شهیدان سرزمین مادری پیوست.

يعقوب ليث : يکي ديگر از قيام کنندگان بر عليه حکومت اسلامی در ايران که گامهاي اساسي در جهت بر اندازي تازيان در ايران برداشت وی نمونه ديگري از وطن پرستي ايرانيان در برابر هجوم بيگانگان به کشور مان بود . او پسر ليث رويگر بود . بواسطه کفايت و جوانمردي و دليري از رويگري و عياري به امارت سيستان رسيد . سپس هرات و کرمان و شيراز و خراسان را گرفت و در جهت پاکسازي ايران از دست اسلام گام برداشت . وي بر ضد معتمد خليفه کشتارگر عباسي قيام کرد و براي نابود ساختن حکومت عرب - جوانمردانه جنگيد . سپس قصد حمله به بغداد را کرد و در صدد آمد که خليفه ننگین عرب را بکشد ليکن عمرش کفاف نداد و در اثر بيماري در گندي شاپور یا جندی شاپور امروزی خوزستان درگذشت.

یقبوب پور محمد رازی : ابن ندیم وی رااز مهندسان و محاسبان دانسته است.

استخری(اصطخری): وی را ابن ندیم از محاسبان ومهندسان بشمار آورده از جغرافی دانان نامداری مشرق زمین.

بوسهل فضل پور نوبخت : از خاندان نوبختی ستاره شناس و کتابدار هارون الرشید.

ماشاءالله (مناسه) : یهودی ایرانی الاصلی که در پروژه شهر بغداد با نوبخت همکاری میکرد.

محمد پور لره : اهل اصفهان بوده و در فهرست ابن ندیم در زمره مهندسان و محاسبان بشمار آورده شده است.

یحیی پور ابی منصور :ستاره شناس و مؤلف زیج، نوه اش هارون هم ستاره شناس و مؤلف زیج بود.

گرگانی بو سعید ضریر : ستاره شناس و ریاضی دان.

عبدالرحمن پورعمر صوفی رازی : زاده ری.ستاره شناس.

بوالعباس احمد پور محمد پور کثیر فرغانی :  اهل فرغانه - ستاره شناس و نظریه پرداز نجومی.

خالد پور عبدالملک مرورودی :   اهل مرورود در خراسان بزرگ - ستاره شناس بود و پسر و نوه هم منجم بودند.

عمر پور فرخان طبری : از مردم تپورستان.ستاره شناس و معمار.

استاذسيس : دوره بنی عباس (زمان منصور خليفه ستمگر اسلامی) سردار دلير ايران که در نواحي هرات و بادغيس و سيستان بر ضدشان قيام کرد ولی به فرمان منصور در بغداد به دار آويخته شد و يکي از سمبلهاي ايرانی به جاي ماند و درس وطن پرستي در برابر يورش بيگانگان براي جوانان به جاي گذاشت.

مرداويج : پسر زيار . سردار ايراني که او نيز در جهت مت
لاشي کردن حکومت اعراب در ايران کوشيد و جان داد . وي فرمانده لشگر اسفار پسر شيرويه عامل نصر پور احمد ساساني بود. پس از کشته شدن اسفار- مرداويج قزوين و همدان و اصفهان و اهواز را گرفت و لشگر المقتدر خليفه جنايتکار اسلامی را شکست داد . وي در کمال تاسف در در حمام اصفهان به دست غلامان ترک کشته شد.

مهران : يکي ديگر از سرداران بزرگ ايران . وي از سپهسالاران ارتش ايران ( يزدگرد ساساني ) بود و با اعراب بيابانگرد جنگيد و ابوعبيده سردار مشهور عرب را به قتل رسانيد.

مطهر پور طاهر مقدسی : دربست سیستان برآمد- دایره المعارف نویس وبازگوکننده اعداد بزرگ هندی.

بو نصر محمد پور عبدالله( کلو اذانی ): (تولدش پیش از سال سیصد هجری) دودمان اردشیر بابک .ریاضی دانان.

بو حامد احمد پور محمد صاغانی : از صاغان مرو، ریاضیدان- ستاره شناس، مخترع اسطرلاب و ابزارهای نجومی.

بو الرضا عباس بوزجانی : زاده بوزجان ، ریاضیدان، هندسه دان، مهندس، ستاره شناس و نظری پرداز نجوم.

بو نصر اسمعیل پور حماد جوهری : زاده فاراب و مقیم نیشابور. لغت نویس و مبتکراندیشه های پرواز
.
بنو موسی ( محمد ، احمد و حسن ) : (سوم هجری) خراسانی بوده، مهندس مکانیک ، هندسه دان، ریاضی دان.

خراسانی - بوبکر علی پور محمد : شیمیدان ایرانی که بقول ابن ندیم و بگفته کیمیاگران به کیمیا دست یافت.

بو جعفر خازن :  زاده خراسان .ریاضی دان و ستاره شناس.

ابوبکر حسن پور خصیب :  (سوم هجری ) بر آمد . ستاره شناس از نژاد ایرانی بود.

احمد پور سهل بلخی : زاده شاستیان بلخ ،ریاضیدان وجغرافی دان.
سهل پور بشر : ( سده سوم هجری ) در خراسان بر آمد . ستاره شناس
 و منجم.

سهل طبری :  ( سده سوم هجری ) اهل تپورستان .ستاره شناس و پزشک .

علی پور سهل پور طبری : (سده سوم هجری ) مؤلف فردوس الحکمه در طب و هوا شناسی ، نجوم.

فضل پور حاتم نیریزی : ریاضی دان ، هندسه دان و ستاره شناس.

بو منصور موفق : (سده چهارم هجری) شیمی دان و دانشمند و علم مواد.

قطب الدین شیرازی : ریاضیدان،ستاره شناس، نور شناس، پزشک، فیلسوف ایرانی.

موید الدین طغرانی : زاده اصفهان - شاعر و شیمیدان ایرانی.

بوالفتح اصفهانی :  (سده چهارم هجری) ریاضیدان.

بوسهل ویجی پور رستم کوهی : (سده چهارم هجری) اهل تپورستان ، ریاضی دان،مهندس، ستاره شناس. وی رهبر ستاره شناسان در رصد خانه ای بود که شرف الدوله دیلمی ساخته بود.

بوسعید احمد سنجری : ریاضی دان.

محمد پور احمد خرقی : مرگ در مرو. ستاره شناس، جغرافی دان. نظریه ای در باب حرکت ستارگان ارائه داد.

ماهانی - محمد پور عیسی : اهل کرمان ، ریاضی دان و ستاره شناس و مهندس .معادله درجه سوم موسوم به معادله ماهانی از اوست.
ابوبکر محمد پور حسن حاسب کرجی : ریاضیدان ایرانی صاحب کتاب نسوی نامه.

نهاد اخوان الصفا :  (سده چهارم هجری بر آمدند) این نهاد علمی و پژوهشی و فرهنگی گروه اخوان الصفا از مهندسان و دانشمندان و فیلسوفان بوده که به طور کاملا مخفیانه فعالیت می کردند. بعضی از اعضای این گروه مخفی مثل بو سلیمان محمد پور بشیر بستی مقدسی، بو الحسین علی پور هارون زنجانی و محمد پور احمد نهرجوری ایرانی بوده اند هدف آنان این بود که بعد از اینکه اسلام به زور خود را با قتال و کارزار و جزیه حفظ کرد بتوانند ملتی که از خود بیگانه شده بودند و از گذشته اطلاعی نداشتند را بیدار کنند به همین خاطر مخفیانه کار کردند و این عمل یک خیزش فرهنگ ملی بود زیرا کار فرهنگی شکستی در آن نیست. آنان دایره المعارفی شامل کلیه شعب معرفت پدید آوردند.


مسعود سعد سلماس :  ( قرن پنجم) استاد شعر پارسی که در زندان شعرهای بسیار زیبا و سوزناکی سروده و او کسی بوده که برای هر جشن ایرانی شعر سروده.

مهستي (مه ستي) گنجويي : (قرن پنجم) بانوي رباعي سراي دربار سلطان سنجر سلجوقي است. او موسيقي مي دانسته و چنگ مي نواخته و شعر مي گفته و صداي خوشي داشته است.

ملک شاه : او دومین پادشاه سلسه سلجوقیان ایران است بدستور او هزاران شاهنامه توسط کاتبان دستنویس و تکثیر شد او به خواجه نظام الملک دستور داد بجای تاریخ قمری تازی تاریخی ایرانی تهیه کنند خواجه نظام الملک توسی نیز دانشمندانی نظیر خیام و ابوریحان بیرونی و تنی چند را در اصفهان جمع نمود و تاریخ خورشیدی که موسوم به شمسی و یا جلالی نیز هست فراهم نمودند .
خازنی - عبدالرحمن :  ( سده ششم) برآمده در خراسان بزرگ. فیزیک دان و مخترع.

امیر خسرو دهلوی : شاعر بزرگ پارسی قرن 6 که خاندانش از ایران ترک وطن نمودن و هندوستان رفتند.

المظفر : (ششم هجری) اهل توس ،مخترع گونه ای از اسطرلاب خطی.

عبدالملک پور محمد شیرازی :  (ششم هجری) ریاضیدان و ستاره شناسی.

انوری ابیوردی : شاعر و استاد نامدار قرن 6 هجری - استاد علوم - ریاضیات و نجوم و از پیروان پور سینا.

شمس الدین محمد پور ایوب دینسری : ( سده هفتم هجری)- دایره المعارف نویس و نگارنده کتاب نوادر التبا در لتحفه البهادر که شامل مباحثی از علوم طبیعی است.

سیف فرغانی :  قرن 7 هجری  شاعر و عارف.

محمد پور اشرف شمس قندی :  (هفتم هجری) ریاضیدان و ستاره شناس.

محمد پور ابوبکر پارسی :  (هفتم هجری) ریاضیدان و ستاره شناس ایرانی.


پادشاه خاتون : (قرن هفتم) فرمانرواي كرمان. شاعر و خوش نويس.در زمان حكومتش، شاعران مقرري داشته اند.

غیاث الدین جمشید محمد طبیب ( الکاشی) از مردم کاشان، ریاضیدان و محاسب.

فخرالدین عراقی همدانی : عارف و شاعر نامور ایران زمین.

اوحدی مراغه ای :  قرن 7 هجری شاعر و عارف.

بو معشر جعفر پور محمد پور عمر بلخی : اهل بلخ در خراسان بزرگ - ستاره شناس و نظریه پرداز در نجوم .
احمد پور داوود دینوری : در دینور اصفهان بر آمد . ستاره شناس ، مورخ ، ریاضی دان ، گیاه شناس و لغت نویس.
عاملی – بهاالدین : ریاضیدان، معمار، فیلسوف.

حسین معمار :  معمار بقعه هارون.

بانو جهان ملك خاتون : (قرن هشتم) در دربار شيخ بو اسحاق ، فرما نرواي شيراز حضور داشته و همسر وزير او مي شود . جهان ملك خاتون با حافظ مشاعره و مناظره مي كرده و غزلياتش را جواب مي داده است.

بانو بيجه منجمه : (قرن نهم) شاعری كه با جامي مطايبه و مناظره داشته است .

بانو جميله اصفهاني : (قرن نهم)  شاعری که زمان شاه عباس شعرهايش را در قهوه خانه ها مي خوانده اند.

اصفهانی - محمد حافظ : (نتیجه الدوله) سده دهم هجری ، مولف رساله هایی در انواع دستگاههای مکانیکی.

دختر هلالي استر آبادي : (قرن دهم) معروفترین شاعر زن آن دوران. وی با آنكه اشعار بسيار زيبايي دارد. نامش مشخص نيست و به دلیل خفقان بسیار تاريخ نويسان به همين قدر بسنده كرده اند كه او دختر هلالي استر آبادي است.

احمد معماری لاهوری و برادرش استاد حمید لاهوری : سده یازدهم هجری معماران ایرانی سازنده تاج محل در هندوستان.

بدیع اسطرلابی : اهل اصفهان- ستاره شناس و سازنده اسطرلاب.

بانو رشحه : ( قرن سيزدهم) شاعری که  دختر هاتف اصفهاني و پدر و پسر و شوهرش هم شاعر بوده اند .

بانو عفت نسابه : (قرن سیزدهم) شاعری اهل شيراز كه هيچ وقت ازدواج نكرده و در دربار پدر فرمانفرماي بزرگ بوده است.

گوهر قاجار( نوه فتحعلي شاه) و شاه بيگم( دختر فتحعلي شاه) : در دربار قاجار بيشتر زن ها، همسر ها، مادرها و دختر هاي فتحعلي شاه و نا صر الدين شاه شاعر بوده اند.

بانو فخر اعظمي ارغون : (زمان مشروطه) از شاعران زن مطرح بوده است ، فخراعظمي ارغون، مادر سيمين بهبهاني ست.
بانو بدري تندري : (زمان مشروطه) شاعري اجتماعي.

بانو  فصل بهار خانم : (زمان مشروطه) شاعری از شاهزاده هاي قاجار است.

بانو مهتاج رخشان : (زمان مشروطه) شاعری که با ميرزاده عشقي مشاعره و مناظره داشته .

بانو عالمتاج قائم مقامي( ژاله) : (زمان مشروطه) شاعری که از اشيا در اشعارش نام آورده است. وی مادر پژمان بختياري غزلسراي معروف نيز هست. او پيش از نيما شعر نو يا شعر شكسته را پياده كرده.

بانو حميده سپهري : (پس از مشروطه). یکی از شاعران معروف آن زمان بوده که سهراب سپهري نوه اش بود



برخی دیگر از زنان و مردان دانشمند معاصر ایرانی در جهان امروز

ارد بزرگ : اندیشمند و متفکر ایرانی که نظریه قاره کهن او شهرتی شگفت انگیز یافته است او به صراحت از تبانی شرق و غرب برای بلعیدن حوزه فرهنگی مرکز جهان( که ایران در قلب آنست) یاد کرده است نظریه او مبتنی بر سخن فردوسی است که می گوید سلم و تور دو فرزند فریدون که یکی بر غرب و دیگری بر شرق جهان حکومت می نمودند برای تصاحب این سرزمین ایرج حاکم منطقه قاره کهن (نامیست که ارد بزرگ بر منطقه ای از کشمیر تا مدیترانه نهاده است ) را می کشند . و او می گوید قاره کهن امروز توسط آسیا و اروپا بلعیده شده است . و چین با شروع بحث جاده ابریشم بدنبال افکار استعماری است حال آنکه این جاده ، جاده انتشار فرهنگ غنی ایران به شرق بوده است و نمونه آن افکار میترایزم و شاهنامه فردوسی است که هر دو را با جعل اسامی از آن خود می دانند . نظریه دیگر او کهکشان بزرگ اندیشه نام دارد که دقیقا نقطه عکس نظریه دهکده کوچک جهانی است او با دلایل مستدل ثابت می کند جهان رو به انفجار اندیشه های گوناگون است و پیش بینی می نماید بزودی تعداد سایت های اینترنتی به چندین برابر جمعیت کره زمین برسند .

پروفسور محمد نبي نعمتي : رييس بخش جراحي مغز و اعصاب دانشگاه «بن» آلمان و استاد دانشگاه ، تكنيك ابداعي اين جراح برجسته ايراني كه براي نخستين بار در جهان با موفقيت بر روي چند بيمار به كار رفته است، مي‌تواند مشكلات موجود در دفع ادرار و روابط جنسي اين گروه از بيماران را تا حد زيادي برطرف كرده و به اين ترتيب كيفيت زندگي جانبازان و معلولان قطع نخاع را به نحو قابل توجهي ارتقاء بخشد . پروفسور نعمتي، جراح سرشناس مغز و اعصاب و ستون فقرات كه در حال حاضر رياست بخش جراحي بيمارستان آموزشي دانشگاه بن آلمان را بر عهده دارد، براي نخستين بار در دنيا موفق به جاگذاري ديسك مصنوعي كمر در ستون فقرات شده است.

دکتر محمد علی اسلامی ندوشن : از بزرگترین اساتید زبان و ادبیات فارسی در حال حاضر.

پرفسور مجید سمیعی : رئیس انجمن جراحان مغز جهان.

پرفسور لطفی زاده :  پدر منطق فازی – کامپیوتر هوشمند – بنیانگذار نسل سوم کامپیوتر در جهان.

پرفسور مجید سمیعی : رئیس جراحان مغز جهان در آلمان.

استاد محمد رضا شجریان : بزرگترین خواننده موسیقی سنتی حال حاضر ایران. او از جنبش سبز نیز حمایت کرد.

هوشنگ سیحون : بزرگترین معمار حال حاضر ایران.

پروفسور فضل الله رضا : انديشمند معاصر گيلاني و از مفاخر علمي ايران.

 مرحوم استاد محمد نوری : خواننده کهن سال وطن پرست که شعر های او  آوای جان هر ایرانیست.

دکتر محمد جعفر یاحقی : یکی از بزرگترین شاهنامه شناسان حال حاضر جهان.

دكتر محمد حسن گنجي : مؤسس رشته جغرافيا در دانشگاه تهران در سال دوم تأسيس و مؤسس سازمان هواشناسي كشور بوده است . وي در طول 12 سال رياست سازمان 5 ماه نيز رئيس منطقه سازمان هواشناسي جهاني در منطقه آسيا بوده و نقش بسزايي در پايه‌گذاري هواشناسي در سرتاسر آسيا ايفا كرده است .

دکتر جلال خالقی مطلق : حدود چهل سال زندگی خود را صرف پیرایش شاهنامه نموده‌اند ایشان هم از بزرگترین شاهنامه شناسان حال حاضر جهان است .

انوشه انصاری : رئیس موئسسه تکنولوژی شرکت مشهور تل کام و نخستین زن ایرانی به فضا سفر کرده است.

پرفسور علی جوان : بنیانگذار لیزر گاز- دارنده مدال استوارت- جان هرتز – فردریک آیوز.

دکتر نصرت الله نزاکت گو : پیوند کبد از زنده به زنده از مادر به فرزند برای نخستین بار در خاورمیانه.

 دكتر علياكبر جلالي : موسس نخستين روستاي الكترونيكي جهان.

منبع: nasleahurai.blogspot.com

هیچ نظری موجود نیست: