چهارشنبه

ریشه های هویت ملی



مسئله بسیار بسیار مهمی که باید شما را به اهمیت بالای آن، و به واقعیت پر اهمیت دانستن آن آشنا کنیم،.زیرا پیچیدگی و بزرگی و موجودیت فلسفه در کشورمان در گذشته، بسیار دراین قرن حاضر نمود دارد.زمانی که بدانیم اکثر مکاتب و اخلاقیات و هنر در دنیا را در کشور های دیگر مدیون زرتشت و تمدن فرهنگی و معنوی ایران هستند .پس باید جدی تر به موضوع بنگریم.از اینکه دنیا از تفکرات ایرانیان استفاده شایان کرده اند کتاب های بسیاری موجود است.از زمانی که ایران با آیین زرتشت به تکامل رسید و با تمدن ماد و هخامنشی به تبلیغ و گستردگی بی نظیری رسید، و سنگ بنای شناخت دنیا،( فارق از قدرت مدرن نظامی) در آن زمان از قدرت معنوی ایرانیان شده. مهمترین آن، مسئولیت فردی و اجتماعی بوده.
 پیشتر، تفکرات و فلسفه زرتشتی به یونان،روم،هند و شوکت و شکوه آن به چین و ظهور کنفسیوس در آن زمان بوده.
البته هیچ کدام معنا و هدف واقعی زرتشت را درک نکردند.از سقراط و ارسطو افلاطون که بت های فلسفه در جهان هستند نیز نتوانستند درک کنند.در دوره ساسانیان که شروع یک تخریب بزرگ دین زرتشت را به صورت ناآگاهانه پایه ریزی کرده بود.با حمله اسلام به خاک کشورمان آن را به صورت جدی آسیب زد که تا به حال این بدفهمی ها راجع به زرتشتی گری هنوز ادامه دارد که امید است نسل ما این سوء تفاهمات و اهانت را پاک سازی کند
اما در دوره های بعد که ترجمه کردن کتابها باب شد فیلسوفان ایران،بعد از حمله تازیها به ایران با کتابهای یونانی آشنا شدند که در جایی
پورسینا می گوید:
 همیشه فکر می کردیم فلسفه، ریشه در یونان دارد،و در ادامه می فرماید: درصورتی که این طور نبوده و با این کتاب ها فهمیدیم که در گذشته ایران خودمان چه تفکرات عمیق و پر افتخاری رشد کرده بود و از اینجا به یونان رفته و ما از خودمان متاسفانه خبر نداشتیم.

نتیجه می گیریم که این مائیم که خود را باور نداریم وگرنه با این نبشته باید بدانیم که ایران در فلسفه و معنویت نیز امپراطوری عظیمی را بنا کرده بود. این سلاحی بوده در مقابل حمله اسلام به ایران و راز زنده ماندن فرهنگ باستانیمان در این است. برای کمبود و نبود همین سلاح بوده که امپراطوری مصر، فرعونیان به کلی نابود و فقط به موزه ها پیوسته. این است قدرت فرهنگ ایران.

پس بیاییم بیشتر ازاین با نادانی خود تیشه بر ریشه فرهنگ غنی خود به بهانه یک مشت خرافاتی که صورت گرفته نزنیم. سکوت و بی خیالی ما هم نشان از نادانی ما می دهد.پس سکوت در مقابل دفاع از ماهیت فرهنگ ایرانی جایز نیست

۳ نظر:

مسعود گفت...

درود

خوشحالم که به بلاگ اسپات آمدی و امیدوارم با قدرت ادامه بدی. مدتی که کار کنی باهاش همه چی دستت میاد.

الان برو به بخش تنظیمات و آنجا سربرگ نظرات را انتخاب کن و در آنجا کلمه تایید را بردار تا کامنت گذاشتن ساده تر شود.

پیروز باشی

اردشیر بابکان گفت...

درود بر شما دوست عزیز
با عرض شرمندگی برای دیرکردنم. از چهار شنبه تا امروز نبودم.
به راستی که همان گونه که گفتید تمدن و فرهنگ ایران مرکز پیدایش تمدن جهانی است و افسوس که انسان هایی در ایران از این موضوع بی اطلاع هستند و فرهنگ و هویت بیگانه را میپرستند و ستایش میکنند.
تا درودی دیگر بدرود

مسعود گفت...

30 آذر تاریخ جشن باستانی یلدا را که یاد آور زایش میترا در افسانه های کهن ایرانی است به همه عاشقان این سرزمین و فرهنگ آن تبریک و خجسته باد می گویم.
ما ایرانیان مردم شادی بودیم تا پیش از ورود تازیان. باید این جشن های باقی مانده از نیاکانمان را زنده نگه داریم و در هر شرایطی که هستیم و می دانم که شرایط بسیار سختی است شاد باشیم و نگذاریم این حکومت به هدف خود که همانان پاشیدن و بارور کردن بذر غم و اندوه و نا امیدی در این سرزمین است برسد.