یکشنبه

اوستا


روژه گارودي:
پيرو زرتشت كسي است كه هربامداد از خود ميپرسد:من امروز براي آنكه جهان بهتر و زيباتر شود چه بايد بكنم؟


نیایش نیاکان ما :
بادا گفتار آرام بر جهان
بادا کامروایی بر جهان
بادا آبادانی بر جهان

اوستا کتاب ستایش شده و کهن همه ایرانیان با هر گرایش دینی بوده است و بیشتر از هر چیز دیگری به ستایش پدیده های طبیعت همچو آسمان . زمین . خورشید . ماه . آب . باد . ابرها . جویباران . دریاها . گیاهان  و جانوران پرداخته و گرامی داشته است.
اوستا با رویکردی جهانی و بدور از هرگونه برتری طلبی همگی زنان و مردان جهان "در هر سرزمینی که زاده شده باشند"ستوده شده اند.مردان و زنانی که برای پیروزی راستی کوشیده اند و نیز آنان که گیاهان بارور را در پردیس های زیبا بنشاندند در سروده های این کتاب ایزدی بزرگ بنام میترا ستوده شده است که پاسبان مهر و پیمان است و مردمان را خانمانی پر از آشتی .پر از آرامی و پر از شادی می بخشد.
اوستا از سوی دیگر رنج دیرین ما ایرانیان را نیز بازگو می کند.رنجیدگی از کسانی که همواره زیستگاه های شاد و آرام آنانرا به تبای می کشیده اند.رنج همیشگی از آنانی که خشم را بزرگ می دارند و مردمان را آزار می رسانند.آنان که ستم می کنند و خوشبختی مردمان را باز می ستانند.همچنین در این سروده ها نیایش و آرزوی همیشگی ما ایرانیان را می آورد که :
" ما را از آسیب ستمگران رهایی ده منش جنگ خواهان را از ما دور ساز"

باور ما ایرانیان به زندگانی صلح امیز و آشتی جویانه و احترام به پدیده های طبیعت در سراسر آثار ادبی و هنری و مخصوصا معماری به چشم می خورد. و شیوه برگزاری جشن های ما از همین باور دیرین سرچشمه می گیرد. تقریبا همگی جشنهای ما ایرانیان برگرفته از رویدادهای کیهانی و طبیعی بوده و دستورهای خاص قومیتی و دینی نیست.آیین های ایرانی با شرکت همه مردمان و با شادی و سرور دسته جمعی برگزار می شده و مفهومی به نام اقلیت در فرهنگ و ادبیات ما معنا نشده و بکار نرفته است. در آیین های ما ایرانیان اصیل نه تنها اثری از خشنونت و بدرفتاری با طبیعت و گیاهان و جانوران دیده نشده بلکه حتی با آدابی همراه است که به انگیزه پاکیزگی و پاسداری از محیط زیست و همزیستی جوامع بشری برگزار می شود.
برگزاری جشن های باشکوه ما دستور و خواست هیچ شخص. حکومت . دین یا قومی نبوده و تا امروز همه کوشش های کسانی که خواستند به آن رنگ و بوی مذهب و قومیت  خود را بدهند با شکست روبرو شده اند به همین دلیل همچنان زنده اند و اگر بعضی ها برگزار نشده سینه به سینه به ما رسیده و انگار مسئولیتی به ما داده اند تا آن ها را در وقت مناسب دوباره زنده کنیم.به امید آن روزی که خواسته نانوشته نیاکان ما اجرا شود.
اوستا از چندین کتاب تشکیل شده  مانند وندیداد و گاتها و ...

اوستا 
یک - باور به يکتائی، مهربان،دانائی، توانائی، نيکی و پاکی اهورامزدا معمار هستی بخش
دوـ  باور به شرارتِ اهريمن بدانديش و ناپاکی او و نبرد دائمی وی با اهورامزدا از طريق انسان وباور به نبرد پايدار پويائی نوپردازی با کهنه و خرافه پرستی و نيرنگ ودروغ و دشنام
سه ـ باور به پيام آوران خرد، عشق، آگاهی، روشنائی، بهزيسی، مهر، زندگی بخش و بهساز هستی از مهر، ميترا، زرتشت تا سوشيانت، رهاننده، بودا، مانی و مزدک
چهار ـ باور به بازگشتی ديگر برای ياداشت و پادافره روانهای رها شده
پنج ـ باور به درستی و راستی با ياران و نيکی در پندار و کردار و گفتار برای جهانيان
شيش ـ باور به امشاسپندان مهرورزان و مهرگستران
هفت ـ باور به پاک و نيک و به   بودن گوهر آدمی از هر آئين و تيره و تبار و رنگ و جنس و ميهنی و آدمی پاکيزه ترين ـ مقدس ترين ـ گوهر هستی است و هيچ قداستی ورای او نيست
هشت ـ باور به نيکوکاری و دستگيری نيازمندان، ناتوانان و بينوايان و تلاش برای گسترش آسايش آرامش بهزيستی تندرستی راستی انسانسالاری برابری و آزادی و دادگستری و مهربانی و خردگرائی در جهان
نه ـ باور به پاکداری و پرستاری آب و هوا، خاک و آتش و بهداشت محيط زندگی
ده ـ باور به نيک انديشی و نيک نگری، نوپردازی نوخواهی با بزرگ داشتن انديشه ها و ابتکارات کودکان، نوجوانان و جوانان برای جامعه ای خردگرا و شهرياری انسان بر روی زمين
يازده ـ باور به برابری و يکسان بودن زن و مرد و گزينش آزاد همسر از سوی زن و يا مرد
دوازده ـ باور به انديشيدن به آرامش، آرايش،آسايش و سود مردم و نفی اغراض و منفعت خواهی شخصی و ارج نهادن به تمامی باورمندان و باورها در معابد، نيايشگاهها و کانونهای بسته ی باور و همبستگی و همراهی و همفکری با انديشه آراستگی ـ نظم ـ جهانی و دوری هر باور دينی در امور ديپلماسی و شهريگری و سياست جهانی

منبع: جشن ها و گردهمایی های ملی از رضا مرادی غیاث آبادی /به همراه اضافات و تالیف nasleahurai.blogfa.com


۲۹ نظر:

اشکان گفت...

درود بر فرزندی از نسل آهورایی؛
براستی که اوستا کتاب ورجاوند خودسازی است که همگان را به راستی و اشویی راهبری می کند.
دوست گرامی؛ در ادامه با چامه ای درباره " درگذشت کوروش بزرگ " چشم به دیدارتان هستم.
پاینده باشی.

مسعود گفت...

درود

من اصولا به نفس دین از نظر منطقی و فلسفی ایراد دارم که اصلا انسان نباید اندیشه خود را در چهارچوب یک دین هرچند کخ آن دین خوب باشد محدود کند و پیغمبر بازی و اینها هم دروغ مطلق است از نگر من ولی زرتشت و گفته های او در گاتها (نه اوستا) را می خوانم می فهمم از زبان یک فیلسوف در چهار هزار سال پیش سخنانی بیرون آمده و او اندیشه ای داشته که بسیاری همین امروز هم حتی به گرد پای او نمی رسند.

پیروز باشی. پاینده ایران و ایرانی

زهره (مهر) گفت...

زهره (مهر)
درود بر تو بزرگمرد نیک اندیش.. کلی مطلب با دقت نوشتم اما هنگام ارسال متاسفانه پرید.. الان خلاصه میگم. با نظر مسعود تاحدودی موافقم و تا حدودی مخالف. پیام اوران الهی تماما مصداق دارند. اما از درجه برخوردارند. من از زرتشت بزرگتر نمیشناسم که خود را هرگز پیامبر ننامید بلکه معلم و اموزگار خواند..محدود شدن در چارچوب را نمی پسندم اما راهنمایی را اگر بصورت توصیه باشد و نه اجبار میپذیرم. زرتشت هنوز و همواره زنده و جاریست.. در تمامی جویهای روان و آبشارهای غلطان و نغمه ی بلبلان. زرتشت جز نیکی برای مردم نخواست. جز شادی نخواست. تعالیم و توصیه هایش تماما بر مبنای احترام به آفریده های خداوند میباشد.. اگر به مانند زرتشت می اندیشیدیم و عمل میکردیم هرگز در هیچ کجای دنیا جنگ و خونریزی نبود. زیرا که آیین زرتشت آیین مهر است.. بیایید همگی زرتشت وار بیندیشیم باشد تا جهانی آباد و آزاد در کمال صلح و ارامش داشته باشیم.. خوشبخت کسی است که در پی خوشبختی دیگران باشد. اشو زرتشت..شاد باشی و شادی گستر..

زادمهرهمیشه سرافرازبه پارسی بزرگ ایرانی گفت...

درود برشما.

...واینهاهمه برآمده ازاندیشه والای بی همتای آسمانی زادمهری ایرانیان بزرگ سرافرازهمیشه بافرهنگ پارسی است که پیشآهنگ فرهنگ جهانیان است.آفرین بر ایرانی همیشه بزرگ وچنین اندیشه فرهنگ گستربی همتای آسمانی او.

...خواندم.جستاربسیارارزشمندی بود.آفرین برشما.

...وباسپاس ازبزرگواریهای همیشه وفرهنگ والای ایرانی شما.

رضا گفت...

صد بدرود بر دوست خوب و نيك انديش
آفرين بر شما و بر تمامي كساني كه براي شناساندن اين مرز و بوم و تاريخ بزرگ ايراني و ايراني ميكوشند . آري زرتشت پيامبر بزرگ هميشه و همه حال در تمام گفته هاي خود احترام به انسانيت و طبيعت و جهان هستي را سر لوحه خود قرار داده و وجود زن و مرد را در يك رده گذاشته است آري پيامبري كه ميگويد اگر هر انساني زندگاني خود را بر سه اصل پندار نيگ ، گفتار نيك ،كردار نيك قرار بدهد در اين جهان و آن جهان رستگار ميشود و اگر خوب به تاريخ گذشتگان با اسنداد نگاه كنيم خوب ميبينيم تا قبا از حمله اسكندر اهرمني ايران و ايراني در ناز و نعمت و سربلندي و مهد تمدن و انسانيت زندگاني ميكردند آري نفرين بر اسكندر و عراب و مغولها كه ايران و ايراني را لگد مال كردند ولي با تمام قدرتي كه داشتند نتوانستند اصالت ايراني را نابود كنند و اين است آنچه زرتشت بزرگ و كورش كبير براي ما به ارمغان گذاشت .
من شما را لينك كردم اگر افتخار بدهيد وبلاگ مرا با نام همه ما ايراني هستيم لينك كنيد .
پيروز و بهروز باشيد

نسیم گفت...

بهت افتخار میکنم زادراکارتا. ممنون از دعوتت. مطلبت با یه بار خوندن راضی ام نمیکنه هر روز میام و میخونمش.
ممنون

بانوی اردیبهشت گفت...

درود بر شما دوست عزیز!
از مطالبتان درباره ی اوستا بسیار لذت بردم!
ممنون که من رو برای خواندن این چکامه دعوت کردید!
مانا باشید...

گردآفرید گفت...

دوست گرامی نخست دیگان بر شما و بر همه ایرانیان خجسته و همایون باد
( تقدیم گلها و شادی های فراوان )
دوم اینکه:
کاش اعراب 1400 سال پیش بر ما ایرانیان همیشه شاد پیروز نمیشدند ، تمام شادیهایمان تبدیل به غم و غصه آنهم برای یک مشت مردان زن باره و آدم کش عرب شد

اشکان گفت...

درود بردوست آریایی و نیک اندیشم؛
سپاسگزارم که کتاب منظومه کورش بزرگ از احمد علی اقبال جهرمی را به من معرفی نمودی.
بهره خواهم برد.
پاینده و پیروز باشی.

اردشیر بابکان گفت...

درود بر شما دوست عزیز:
به راستی همینگونه است گه گفتید. در اوستا روی همین موضوعات یعنی احترام به زیستگاه و دوری از جنگ و برقرای صلح بسیار تاکید شده است. در کل مطلبتان بسیار خوب بود فقط لازم دیدم نکته ای را بیان کنم و آن هم این است که در گات ها به شیطان انگره مینو گفته میشود و به معنی نیروی بدی است و انگره مینور در مقابل سپنتامینو یعنی نیروی نیکی قرار دارد نه در مقابل اهورامزدا و سپنتامینو و انگره مینو هم فقط به صورت نیرو در بدن و طبیعت و جود دارد و نه به صورت یک موجود مانند فرشته و یا جن در واقع انگره مینو و سپنتامینو دو بخش از دوگانگی اخلاقی در وجود ما هستند که این دوگانگی اخلاقی از قدرت اختیار انسان سر منشع میگیرد.
تا درودی دیگر بدرود

زادمهرهمیشه پارسی گفت...

درود.بانام خداوند مهرآفرین...که هستی،زادمهر ارزشمند اوست.

برفردوسی بزرگ،پدرآسمانی و ارزشمند اندیشه و زبان و فرهنگ همیشه آسمانی و ارزشمند ایران بزرگ پارسی،همیشه بی کران درود...

بابزرگداشت فرهنگ والای بی همتای ایران بزرگ پارسی،درود برشما.

...ما فرزندان ایران و سربازان اندیشه و زبان وفرهنگ والای بی همتای ارزشمند ایران بزرگ پارسی،دست دردست هم و یکپارچه از بی کرانهای ورجاوند(جاویدان)فراورده های ارزشمند ایرانی، تازنده ایم پشتیبانی می کینم.

...با جستاری نو به روزم:


چگونه خرگوش(...خودخواهی وخودفریبی) شیر می شود و شیر( ...خودآگاهی

وتوانمندی)موش.



...باسپاس ازبزرگواریها و فرهنگ بزرگ جاودانه ایرانی شما.[لبخند][قلب][گل]


به روزم.

گرد آفرید گفت...

درود دوست من

واقعا لذت بردم و چه اندیشه ی والایی داشتند پیشینیان ما ...و با چه دقتی ۀنرا برای نسل های بعدی باقی گذاشتند ....و براستی ما تا چه حدی در پاسداشت آن همت کردیم.......

پاینده ایران و ایرانیت

با مهر

گرد آفرید گفت...

دوست من بروزم با قسمتهایی از کتاب شازده کوچولو

اشکان گفت...

درود بر دوست گرامی؛
با نوشته ای نو چشم به راه دیدارت هستم.
پاینده باشی.

میهن پرستان گفت...

با درود

به روزم
پاینده ایران

روزبه گفت...

با درود
دوست عزيز در تنظيم سامانه اي جهت دولت آينده ..نظرت را در رابطه با تصدي وزارت خانه اي جهت برپايي جشن ها لحاظ كردم ..اگر بيايي و بخواني خواهي ديد ! (در وزارت عوم و وزارت رفاه ) . خوشحال ميشوم نظرات ديگرت را هم بشنوم !
پاينده ايران و ايراني

اردشیر بابکان گفت...

درود بر شما دوست عزیز:
وبلاگ اوستا با مطلب تازه ای با عنوان تهمت تحریف گات ها کتاب آسمانی زرتشت به برسی این مسئله پرداخته لطفا" اگر مایل بودید آن مطلب را بخوانید و دیدگاهتان را بیان کنید.
با تشکر از شما دوست عزیز[گل]

hooman گفت...

درود بر دوست گرامی!
مدتی بود به دلایل زیادی فرصت وب نداشتم. آدرس قبلی فیلتر شده، بی زحمت آدرسو اصلاح کنید. همچنین با مطالب جدیدی بروزم.

زهرا گفت...

رازقی پرپر شد

باغ در چله نشست

تو به خاک افتادی

کمر عشق شکست

ما نشستیم و تماشا کردیم

روزبه گفت...

دوست عزيز من نخواستم به انكار باور هاي نياكانمان در دو هزار سال پيش متهم شوم .. ولي با اين جمله شما مخالفم ( و ارج نهادن به تمامی باورمندان و باورها در معابد، نيايشگاهها ) . چرا كه اگر توچه كنيم بشر تا كنون توانسته بعضي از حيوانات را اهلي و بي آزار و مفيد فايده كند ... والباقي اهليت پذير نيستند .. از جمله ادياني كه به جاي خرد ورزي و احترام به آزادي انسان ها .. مشتي خرافه و ادعا هاي غير عقلاني زير بناي وجوديشان هستند ..مثل اسلام و مسيحيت و يهوديت .. و به نوعي از دگر انديشان طلبكار بوده و خون ايشان را مباح ميدانند .. چه احترام متقابلي را بر ميتابند؟ انها علف هاي هرزي هستند كه اگر حتي در گوشه گوچكي از باغچه اين سرزمين جايشان بدهي .. به سرعت همه كشتزار را به تصرف خود در مياورند .. و اين از توانايي هاي غير قابل انكار علف هاي هرز و آدمهاي هرزه است !
تا ابد كه نميتوانيم به اميد اهلي شدن اينان صبر كنيم !
اگر قرار بود حقيقتي را دريابند .. در اين 1400 سال درميافتند !
سرافرازو پيروز باشي

یاشار گفت...

این است گفتار نیک :
جهان به آن نیرزد که پریشان کنی دلی را
«زرتشت»


هموطن
بسیاری از پندار های نیک تو به اندیشه های من نزدیک است
تار نمای تو را به پیوندهایم افزودم اگر مایل بودی مرا با نام (زندگی برای ایران) به پیوند هایت بیفزا

liveforlove.persianblog.ir

سپاس

اشکان گفت...

درود بر دوست ایرانیم؛
با نوشته ای تازه چشم به دیدارت هستم.
پیروز باشی.

گردآفرید گفت...

دوست گرامی من هم با احکام دین مخالفم چون آنها در شرایطی و برای کسانی آمده است ما خودمان مغز داریم یعنی خودمان قیم خودمان هستیم

مشتی ماشالا گفت...

غصه هم خواهد رفت
به حباب نگران لب یک رود قسم
و به کوتاهی آن لحظه ی شادی که گذشت
غصه هم خواهد رفت
آنچنانی که فقط خاطره ایی خواهد ماند
لحظه را دریبابیم
باور روز برای گذر از شب کافیست ...

جواب ب روزبه و گردآفرید عزیز گفت...

من فقط باید این مطالب را بذارم تا بدانیم چه بودیم و و چه ضعفهایی داریم وگرنه اگر میخواستم فقط از اعتقاد خودم در این جا بنویسم بعضی مطالب هرگز در اینجا نبود.
ولی باز میفهمم که به چه دلیل نطر دادیدومن این نظر یا پاسخ را برای دفاع نگفتم.ممنون.

زادراکارتا گفت...

از تمام دوستان هم معذرت میخوام که نتونستم بیام تارنماتون.امتحانات شروع شده.برمیگردیم.فلن

زادراکارتا گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
اشکان گفت...

درود بر دوست عزیز
با نوشته ای نو درباره " نام ایران..." چشم به دیدارتانم.
پاینده باشی.

گردآفرید گفت...

وبلاگ ما هم فیلتر شد لطفا" نشانی را در پیوندهایتان ویرایش کنید